

Woensdag 14 mei. Torekov-Skallen:
Wat een heerlijke rustige windstille nacht. De zon staat al vroeg aan de hemel. Vandaag willen we de reis die voor gisteren gepland was vervolgen. Maar toch geen haast, eerst nog wat boodschappen doen (met het karretje) en dan diesel tanken. De wet van de remmende voorsprong dient zich aan. Pompen gaat met een automaat waar bankbiljetten in moeten. De procedure is vrij omslachtig en het lukt ons alleen om geld kwijt te raken in het apparaat. 20 euro armer en geen druppel diesel. Op zoek naar de havenmeester, die onderweg nog enkele bekenden wil spreken. Hij legt de procedure uit -die, wat achteraf blijkt, ook in onze pilot is beschreven- wisselt geld, vouwt het glad, sommige biljetten worden geaccepteerd anderen niet. Het blijft een raadsel. Na ruim 20 liter is het basta, geen druppel meer. Tegen de middag varen we uit en kunnen onder zeil naar Skallen. Een prachtige tocht over een rustige zee onder een heerlijk windje.

Als we aan het eind van de middag aankomen in de haven van de zeilclub is het er doodstil. Een paar mannen werken bij de kraan aan een boot en verder is het uitgestorven. Wij zijn de enige gast aan de steiger bij de ingang van de haven die aan de voet van hoge rotsen ligt. We maken direct een flinke wandeling de berg op waar wilde appelbloesems en oude jeneverbessen tussen veel ander lover de tuin van Eden lijken te willen overtreffen. Ook rotspartijen en vergezichten wanen je in het paradijs.
Wat heerlijk voor de mensen die hier in verspreid staande bungalows wonen. Als we terugkomen in de jachthaven zijn er meer mensen. De zeilclub houdt een wedstrijd, 9 boten op de zee aan de andere kand van de golfbreker waar onze steiger tegen aan ligt. We kijken er een tijdje naar, zittend tussen de Zweden, die merendeels goed engels spreken, en gaan dan eten maken. Mooie dag geweest.Donderdag 15 mei. Skallen-Glommen:
Weer geen mens te bekennen als we 's ochtends naar het clubhuis lopen om te douchen. De boel gaat hier niet op slot. Het is bewolkt en de wind staat vrijwel tegen. drie uur in Glommen terecht. Omdat het weer snel versomberde, en de wind toe nam leek een volgende haven bezeilen ons niet verstandig.

Hier is een vissershaven waar een grote hal staat met koelwagens van vishandels er voor. Er zijn een paar steigers voor de boten van de watersportclub waar we aanleggen.

Het ziet er niet bijster aantrekkelijk uit verspreid staan er houten huizen met ruime tuinen in een vlakke omgeving. Als we terug komen van onze wandeling legt er een klein visserschip aan. Alle platvis is al verkocht aan de vishandel. Van de visser krijgen we vier jonge kabeljauwen.
Die direct de pan in gaan. Twee is voldoende voor onze avondmaaltijd van de overige maakt Henneke viskoekjes genoeg voor de komende dagen.
Vrijdag 16 mei. Glommen-Varberg:
Om acht uur zijn we buitengaats en zien de Duitse zeilers, die richting Oslo gaan, onderzeil. We proberen of onze koers ook te bezeilen is maar dat gaat niet en opkruizen is geen optie. Op de motor met de bezaan op tegen het slingeren ontbijten we. Na een klein uur kunnen we zeilen. Niet snel, 2 a 3 knoop, maar haast hebben we ook niet.

We zeilen langs een grote 16e eeuwse burcht boven op een rots richting Varberg een handelshaven waar zeeschepen hout inladen en ook de Stena veerdienst vaart. Aan de overkant van het Fjord ligt het schiereiland Getterö dat een natuurreservaat is en waar ook een grote jachthaven is. We vinden makkelijk een box en laten ons in het restaurantje de weg wijzen naar de watersportzaak om kaarten te kopen voor het scherengebied waar we de komende tijd zullen varen.
Aan de andere zijde van een grote Camping, waar honderden caravans langs verharde paden op rijen staan, vinden we een supermarkt. We kopen houtskool en nog een paar zaken. Ondanks het tochtige weer maken we 's avonds al een vuurtje en eten iets teveel hamburgers. Ook andere zweden maken de publieke barbecues aan. Er gaat veel vlees en drank in Viking. We hebben een vriendelijk en vrolijk contact met ze.
