Zondag 3 juniHet was nog haasten om de bus te halen die net bij de halte weg reed, maar even verderop voor een geopende brug moest wachten. Vlak voor het station ontdekken we de bootsleutels te zijn vergeten. We missen de trein en komen precies 5 minuten te laat om de veerboot te halen die ons vanuit Enkhuizen naar Stavoren had moeten brengen. Het gevolg is dat we bijna 5 uur op de volgende boot moeten wachten en pas om half zeven op de Lena zijn en onze enorme vracht aan bagage kunnen inruimen. We eten in een gezellig cafe-restaurant en gaan op tijd naar bed.
Rustig dagje in Stavoren, Veel boodschappen gedaan en bootjes gekeken bij Nautisch kwartier (botenmakelaar). Tot de slotsom gekomen dat de Lena nog steeds de mooiste boot is. We kopen een nieuwe vlag voor haar, de oude was aan flarden gewaaid. Onze nieuwe opblaasboot opgeblazen, wat nog een hele klus was. Het is maar een klein bootje, maar bijna niet aan dek te bergen. Daar moeten we dus iets op bedenken.
De boel een beetje geordend en geprobeerd elkaar in de mast te hijsen op het nieuwe bootsmanstoeltje, wat niet lukte. We varen nu echt weg, het rubberbootje vastgebonden aan de kont. We gaan niet over het IJsselmeer en bij Kornwederzand het Wad op, zoals het aanvankelijke plan was. De wind is N-NO, dat is erg ongunstig en blijft dat de komende dagen ook. Op de motor gaan we dwars door Frieslanf richting Lauwersmeer. Het weer wordt somber en de wind trekt aan. Op het moment dat we het anker laten vallen op het Hegermeer, in de luwte van een eilandje trekt de hemel open en wordt het een mooie avond in de kuip.
Woensdag 6 juni
Beetje grijze ochtend. We motoren richting Leeuwarden. De wind is meestal tegen. Het Snekermeer is groot en tochtig. Er vallen een paar spetters regen. De Fonejachtbrug -waar we doorheen moeten- is een paar dagen is gestremd. Morgen om halfvier kunnen we er door. we varen een paar kilometer terug naar Wartena en leggen aan tegenover de kerk. Het is hier zeldzaam stil. We lopen een beetje rond, een aardig oud dorpje met enkele lelijke nieuwe huizen die het een beetje verpesten. Zoals dat in veel plaatsjes in Friesland het geval is. Men schijnt weinig oog te hebben voor de verhoudigen met de omgeving en de bouw-traditie.
We ontbijten terwijl de lichte nevel oplost en de torenklok beiert. De rust wordt even later wreed verstoort door mannen in een hoogwerker die met een zware diesel-hogedrukspuit de brug komen reinigen. De weg en de brug zijn versperd. We doen boodschappen in de enige winkel van het dorp. We moeten tot bijna drie uur wachten tot we door de brug kunnen. Tien voor half vier zijn we bij de Fonejachtbrug die nog steeds is gestremd.

Vrijdag 8 juni
Leeuwarden is voor ons een vrijwel onbekende stad. Het is al vroeg warm. Er is markt en we doen onze boodschappen. We bezoeken het Fries museum waar we de exposities van Erik Andriesse en Gerrit Benner bezoeken en lopen ook de stijlkamers door. Leeuwarden is een vriendelijk rustige stadje het oude centrum is mooi en ademt de sfeer van het verleden. Er staan een paar merkwaardig grote hoge kantoorkolossen en er is een nieuw winkelcentrum met de winkels zoals die overal in Nederland te vinden zijn. We houden siesta, het is 30 graden en te warm om iets te ondernemen. Om ongeveer 4 uur varen we af op weg naar Dokkum. Net te laat om alle stadsbruggen door te kunnnen. Bij de laatste wachten we 2 uur en varen we de rivier de Ee op. Die slingert zich door het wijdse Friese land langs enkele kleine plaatsjes. De avond is prachtig en vrijwel windstil. We zijn de enige boot die hier vaart. Om 8 uur leggen we aan voor een gestremde brug een paar kilometer voor Dokkum.
Zaterdag 9 juni
De zon is nog maar net op en we zitten al aan het ontbijt met een paar oude nog niet gelezen kranten. Wat een prachtige rivier en wat zingen de vogels mooi. Op de wal staat een huisje met een prachtige tuin, de teunisbloemen bloeien. Dokkum is een vriendelijk oud stadje met veel oude huisjes met een hoog Ot en Sien gehalte. Jammer dat het groot winkelbedrijf ook hier, zoals overal in Nederland, de omgeving en de smaak vervuild met zijn standaarduitstalling en gevelbeschildering. Het is alweer erg warm, we eten een lullig smakeloos broodje garnalen bij een vishandel. we maken de zonnetent af en hij past. Past een beetje, niet zo mooi strak als een De Waard-tent, maar het kan er mee door. Een duidelijk stukje huisvlijt dat functioneert, meer moet je er niet over kwijt willen. De wind tocht er heerlijk onder door.
Zondag 10 juni
Op de radio horen we dat het in de rest van Nederland noodweer is geweest, we merken er hier niets van. Onderweg naar het Lauwersmeer genieten we van prachtig zomerweer. Het is rustig op de rivier, dat veranderd al in de buurt van de sluis naar het Lauwersmeer. Het meer zelf is zo druk bevaren als de Westeinder in het weekend. Wij kunnen vanwege onze diepgang eigenlijk geen kant op. Jan heeft berekent dat we voor dag en dauw op moeten om over zee met gunstige stroom Naar Nordeney te kunnen varen. In de sluis spreken we een andere zeiler die niets van onze planning begrijpt, Hij zegt dat er veel is gewijzigd in de betonning. We brengen snel enkele wijzigingen aan in onze kaart. We meren af aan een steiger van rijkswaterstaat.
Het wordt mistig en koud. De weerberichten over de Marifoon voorspellen weinig goeds, veel mist ook morgenochtend. We besluiten om niet uit te varen maar een wandeling te maken.
Maandag 11 juni
Jan maakt om half 6 uur in de kou een foto van de mist en gaat weer snel naar bed. De Weerberichten van halfnegen beloven nog niets goeds maar 10 minuten later is het mooi helder weer met zon. De voorspelde wind is gunstig maar we zijn nu uren te laat om nog weg te kunnen. Even goed kunnen we weg omdat blijkt dat jan zich verkeken heeft op de getijden in de almanak, gewoon stomweg een maand vergist!Dat mag toch niet gebeuren. We varen richting Norderney het Duitse waddeneiland dat ongeveer halverwege ons doel Cuxhaven ligt. De wind is ongunstiger dan voorspeld waardoor bijna de hele afstand van ongeveer 50 mijl moet worden gemoterd. Vervelend, maar het weer is geweldig, stille zee en een staalblauwe hemel. We komen mooi op tijd met de stroom mee de haven in. Even na 8 uur is het havengeld betaald.

Dinsdag 12 juni
Van een Zeiler die naast ons ligt horen we dat we een uur na hoogwater moeten vertrekken met minstens 6 knopen vaart om op tijd de Elbe op te varen. De stroom is daar anders zo sterk tegen dat een klein schip daar geen voortgang heeft. Hij heeft al jaren ervaring op dat traject en we nemen zijn raad graag aan. Om half 11 verlaten we onze box en zijn na een uur weer op zee. Het is een grouwe winderige dag. De wind is weer ongelukkig en de zeegang slingert het schip enorm. De motor moet bij en de zeilen er af. Jammer, nu varen we ruim 10 uur op de moter. Gelukkig de laatste 3 uren met 3 - 4 knoop stroom mee. Om 9 uur liggen we tussen veel grotere schepen in aan de steiger van Cuxhaven. Een vermoeiende kille tocht, maar wel indrukwekkend door de enorme grote containerschepen die ons voorbij varen richting Hamburg.







